13 April 2014

SENTUHAN KASIH BAGAI SEORANG IBU - GURU PENYAYANG, AMALAN SEPANJANG TAHUN

Begitulah rutin seorang guru. Walaupun punyai anak sendiri di rumah, anak murid juga dianggap sebagai anak kandung. Kehadiran murid disambut setiap hari dengan keikhlasan dan rasa tanggungjawab. 
Memberikan galakkan serta motivasi agar anak didiknya minat ke sekolah, seronok belajar, rasa disayangi dan selamat dalam jagaan guru-guru di sekolah. Sesungguhnya berat mata memandang berat lagi bahu menggalas bebanan itu, jika ada yang berpendapat profesion perguruan ini mudah, berfikirlah berulang kali. Guru tidak minta dibalas jasanya dan guru tidak minta dipuji. Jika ada sekelumit bahagia atas pengorbanan apabila melihat anak didik berjaya dan menjadi insan yang berguna di dunia dan diakhirat. Begitulah adanya guru kini yang jauh berbeza beban tugas dan tanggungjawab mendidik dan mengajar anak-anak yang kadang kala ditatang bagai minyak yang penuh berbanding anaknya sendiri. 
Masih lagi kuat dan tiada putus asa.... guru sabar menunggu & menerima kehadiran murid. Gambar dirakam pada 19 Mac 2014 pukul 7.15 pagi.

No comments:

Post a Comment