1 May 2013

Murid didahulukan Kebajikan diutamakan.BERSAMAMU SK SEMENTA.


Unit HEM telah menerima aduan daripada guru SK Sementa yang perihatin, memaklumkan ada murid kita yang telah ditinggalkan ibu & bapanya. Admin telah mengarahkan Unit Bimbingan & Kaunseling serta JK Kebajikan menyiasat aduan tersebut.
Hasil siasatan mendapati 3 orang murid dalam satu keluarga telah ditinggalkan ibu bapanya hampir 2 bulan. Ibu murid tersebut merupakan warga Malaysia yang kini menghadapi kesukaran diluar negara. Bapanya merupakan buruh dari negara jiran & terpaksa pulang ke negara asal atas sebab permit kerja yang tamat tempoh.
Anak-anak ini yang terdiri daripada murid tahun 1, 4 & 6 tinggal sendirian dengan dibantu-urus jiran-jiran. Bayangkan bagaimana mereka ini makan, menyediakan kelengkapan persekolahan, mengurus diri tanpa ibu bapa. Mujur ada jiran-jiran yang perihatin.
Pihak sekolah, melalui unit Kebajikan telah mengadakan kutipan derma bagi membantu anak-anak ini menjalani hidup seharian. Alhamdulillah budaya perihatin & penyayang yang diterapkan di sekolah terbukti berkesan.
Pihak sekolah diketuai oleh Guru Besar, Pn Nur Aini, En Faridzul(PK HEM), Cikgu Norhayati(B&K), Cikgu Nornita & Cikgu Iswandi telah membuat lawatan 'BERSAMAMU'. ke rumah murid tersebut.
Kebetulan pada hari kami datang, bapa murid tersebut ada bersama mereka sudah 2 hari. Rombongan kami berbual panjang & memberikan nasihat kepada keluarga tersebut. Pihak sekolah juga menyampaikan beberapa barangan dapur hasil sumbangan warga SK Sementa. Kita doakan agar keluarga ini terus 'survive' menghadapi cabaran & rintangan hidup. Jangan mudah berputus asa....
-Krew BERSAMAMU SK SEMENTA...

No comments:

Post a Comment